Blogi
Jätä kommentti

Väsymys suurennuslasin alla

Joissakin artikkeleissa mainitsin pitkäaikaisesta väsymyksestäni, joka johtui elämäntapahtumien laadullisista ja yllättävistä muutoksista johtuen näennäisesti lyhyen aikajakson sisällä. Kaksi muuttoa kahden kuukauden sisään, homeelle altistuminen jne. Eiköhän siinä ollut aineksia totaaliseen uupumukseen. Henkinen keho reagoi fyysiseen tasoon ja toisin päin. Loputon tunnelukkojensa tutkiminen ei tässä tapauksessa ole ”se oikea tie vallitsevien olosuhteiden valossa. Tartuin väsymys-teemaan vakavasti ja aloin kiinnittämään huomiota erilaisiin elämässäni oleviin hyvinvointitekijöihin. En ole kertaakaan sairastanut tuona aikana flunssaa, mutta energiatasot ovat olleet olemattomat; teen jotakin tai olen tekemättä mitään, niin olen koko ajan puhki. Aloin pistää merkille, että hereillä väsymyspuuskat toistuivat noin parin tunnin välein ja välissä energiatasot eivät ole yltäneet siihen, missä niiden kuuluisi olla.

Kokeiluksi olen alkanut pitämään päiväkirjaa väsymysjaksoista ja laadusta. Tämä on auttanut hahmottamaan, minkälaisia asioita olen alkanut tiedostamaan. Lähdin liikkeelle ravintokatsauksesta ja on sanomatta selvää, että kaiken käydyn revanssin seurauksena vitamiinipitoisen ravinnon saanti on osoittautunut liian vähäiseksi. Siitä tulee herkästi kierre; uuvut, et jaksa ”panostaa” ravintoon tai syöt minimaalisesti; ja mikä ruokarytmi? Itse söin silloin kun koin, että minulla on todella kova nälkä ja siitä johtuvat huonovointisuus… voi voi. Itsensä ruoskimisen sijaan aloin tehdä radikaaleja muutoksia. Jätin kofeiinin pois (tumma suklaa, teet, kahvijuomat jne.). Sitten karsin viljat ja siirrtyin käyttämään gluteenittomia leipävalmisteita rajoitetusti, sillä ne sisältävät ikävän paljon lisäaineita. Jatkossa on aikomus tehdää omatekoisia eväitä, vaikka se vaatiikin pientä vaivannäköä. Tietysti, maitotuotteita olen minimoinut jo ajat sitten, mutta karsin sen vähäisenkin määrän lähes olemattomaksi, vähärasvaista juustoa lukuunottamatta. Maitotuotteiden tiedetään jo tutkitusti vaikuttavan suolistomme toimintaan ja stresshormonien säätelyyn tuntuvasti. Edelleen hyviä rasvoja kohtuullisesti suunnitelmaan ja ennestään tuttuun Synergy ProArgi:iin palaaminen detoxin muodossa. Luontaistuotehyllystä rauta- ja jodikuuri muiden monivitamiinitankkausten lisäksi antoi uskoa, että näillä eväillä pääsisin alkuun.

Lisäksi olen kuullut usein oireideni perusteella epäilyksen: kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Julkisella terveydenhuollon sektorilla tietotaito tämän asian tiimoilta on hatara ja olematon. En enää ottanut vaihtoehdoksi jäädä vaille vastauksia ja päätin toimia varman päälle, käydessäni yksityisellä sektorilla, jossa mitattiin myös kilpirauhasen tärkein tyroksiinipitoisuuden  viitearvo T3 (;jota julkisella sektorilla ei suostuta edes mittaamaan ja näin ollen ongelma voi jäädä huomioimatta, elämänlaatu jatkaa laskuaan). Odotan edelleen vastauksia siltä osin… MUTTA, olen huomannut pientä ja positiivista eroa näiden tehtyjen muutosten perusteella eli valoa on jo tunnelin päässä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s